ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN VOOR CONSUMENTEN

 

Artikel 1 Definities /algemeen

  1. Deze algemene voorwaarden maken onderdeel uit van alle overeenkomsten gesloten tussen Helco Beheer B.V. en een opdrachtgever of bemiddelaar, niet handelend in de uitoefening van een bedrijf of beroep, hierna te noemen ‘consument’ met betrekking tot het aanbieden van stallingsruimte voor caravans, campers en boten, (‘huurovereenkomst’) of met betrekking tot een opdracht voor het verrichten van diensten waaronder, maar niet beperkt tot; haal-en brengservice, bandenservice, onderhoud service (‘opdracht’).
  2. Deze voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming, de inhoud en de nakoming van alle met Helco Beheer B.V. gesloten overeenkomsten van huur, inkoop, verkoop, opdracht of aanneming van werk en op elk aanbod daartoe van Helco Beheer B.V. met een consument.

 

Artikel 2 Aanbod

  1. Aanbiedingen van Helco Beheer B.V. worden mondeling, schriftelijk of elektronisch uitgebracht en ten allen tijden van een termijn voorzien. Het aanbod bevat de wijze van betaling. De aanvaarding van het mondelinge of schriftelijke aanbod door de consument is geldig als deze binnen de gestelde termijn plaatsvindt. Ingeval van elektronisch verleende opdracht of koop door de consument stuurt Helco Beheer B.V. een elektronische bevestiging, na aankoop via de website. Het aanbod waarvoor een termijn geldt, is gedurende die termijn onherroepelijk. Een aanbod zonder opgave van termijn van aanvaarding, dient terstond te worden aanvaard. Blijft in dat geval aanvaarding uit, dan komt het aanbod te vervallen.
  2. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de te leveren zaken of de te verrichten diensten. De opgave moet voldoende gedetailleerd zijn, inclusief BTW en inclusief eventuele heffingen van overheidswege, zodat een goede beoordeling door de consument mogelijk wordt gemaakt. Service opdrachten kunnen tegen een uurloon, of tegen een vooraf vastgestelde prijs gelden, hetgeen uitdrukkelijk in de schriftelijke overeenkomst wordt vermeld.
  3. Aanbiedingen van Helco Beheer B.V. voor zaken gelden op basis van zelf brengen en afhalen, tenzij uit het aanbod uitdrukkelijk anders blijkt. Is bij een aanbod enige vorm van extra service inbegrepen, dan wordt dat vooraf uitdrukkelijk vermeld of meegedeeld.
  4. Kennelijke fouten of vergissingen in folders, publicaties, offertes, opdrachtbevestigingen en vermelde gegevens binden Helco Beheer B.V. niet.

 

Artikel 3 Overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de consument. Bij mondelinge aanvaarding door de consument, bevestigt Helco Beheer B.V. de koopovereenkomst of opdracht schriftelijk of elektronisch.
  2. In een schriftelijke of elektronisch vastgelegde overeenkomst worden zoveel mogelijk de zaken en diensten per artikel (zaken) of per opdracht (diensten) omschreven met de prijs die daarvoor is overeengekomen.
  3. De huurovereenkomst vermeldt de ingangsdatum en of deze vast of vermoedelijk is, en ook de wijze van betaling.
  4. Bij een op afstand gesloten overeenkomst is artikel 6:230o BW van toepassing.

 

Artikel 4 Duur overeenkomst

  1. De consument kan een voor bepaalde tijd gesloten overeenkomst niet tussentijds opzeggen, tenzij voortzetting in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en onbillijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
  2. Een overeenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd kan met inachtneming van een opzegtermijn van een volledige kalendermaand worden opgezegd.

 

Artikel 5 Prijs en prijswijzigingen

  1. De prijs die de consument moet betalen, wordt vooraf overeengekomen evenals de bevoegdheid tot tussentijdse prijsaanpassing. Als binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst een prijswijziging optreedt, heeft deze geen invloed op de overeengekomen prijs, tenzij Helco Beheer B.V. daartoe een uitdrukkelijk voorbehoud heeft gemaakt in welk geval de consument het recht heeft de overeenkomst op te zeggen indien met een beroep op het voorbehoud de prijs wordt gewijzigd.
  2. Als een leveringstermijn van meer dan drie maanden is overeengekomen, dan heeft Helco Beheer B.V. het recht de overeengekomen prijs te verhogen. De consument heeft dan het recht de overeenkomst binnen 14 dagen na de kennisgeving van de prijsstijging te ontbinden.
  3. Prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien, zoals wijziging in BTW of heffingen van overheidswege, kunnen in de prijs worden doorberekend.

 

Artikel 6 Levering/levertijd

  1. Levering geschiedt door het stellen van de zaak in het bezit van de consument. Als partijen afspreken dat de zaak bij de consument wordt bezorgd, is de zaak geleverd op het moment van bezorging. Met uitzondering van bezorging, geldt als plaats van afleveren en ophalen de plaats waar Helco Beheer B.V. zijn bedrijf heeft.
  2. Helco Beheer B.V. kan een vermoedelijke ingangsdatum opgeven. Een vermoedelijke ingangsdatum levert geen fatale termijn in de zin van artikel 6:83 sub a BW op. Bij overschrijding van de vermoedelijke ingangsdatum kan de consument Helco Beheer B.V. een schriftelijke ingebrekestelling sturen, hij moet daarin nog een termijn van drie weken aanhouden waarbinnen Helco Beheer B.V. alsnog kan nakomen. Als Helco Beheer B.V. na deze termijn uw voertuig niet heeft kunnen plaatsen, dan heeft de consument het recht de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter schriftelijk kosteloos te ontbinden. Bij mededeling van Helco Beheer B.V. over onmogelijkheid binnen de gestelde termijn te kunnen leveren, is de consument bevoegd de overeenkomst terstond na die mededeling te ontbinden.
  3. Is een vaste ingangstermijn overeengekomen, dan heeft de consument bij overschrijding van die termijn het recht zonder ingebrekestelling of zonder tussenkomst van de rechter de overeenkomst schriftelijk te ontbinden en vergoeding van de geleden schade te verlangen.
  4. Als de levering van een aangeboden zaak onmogelijk blijkt te zijn, heeft Helco Beheer B.V. het recht een andere vergelijkbare zaak aan te bieden. Stemt de consument niet met de levering van een vervangende zaak in, dan heeft hij het recht de overeenkomst te ontbinden.

 

Artikel 7 Annulering

De consument kan een overeenkomst voor het overeengekomen tijdstip van levering schriftelijk annuleren. Bij annulering is de consument gehouden binnen één week nadien Helco Beheer B.V. alle schade die deze lijdt door de annulering te vergoeden, welke schade 15% van de overeengekomen prijs bedraagt. Heeft de consument deze schadevergoeding niet binnen 10 dagen na de annuleringsdatum betaald, dan heeft Helco Beheer B.V. het recht om nakoming van de overeenkomst te verlangen. De consument kan dan geen beroep meer doen op annulering van de overeenkomst.

 

Artikel 8 Conformiteit

  1. Helco Beheer B.V. staat ervoor in dat de geleverde dienst beantwoordt aan de overeenkomst. Helco Beheer B.V. staat er bovendien voor in dat de zaak die eigenschappen bezit, die alle omstandigheden in aanmerking genomen (waaronder de hoogte van de prijs) voor een normaal gebruik nodig zijn, en ook voor een bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen.
  2. Helco Beheer B.V. zal opdrachten naar beste inzicht en vermogen, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Helco Beheer B.V. staat in voor de kwaliteit van de daarbij gebruikte bedrijfsruimtes, materialen en gereedschappen.
  3. Bij werkzaamheden door Helco Beheer B.V. aan door de consument aangeboden zaken strekt de conformiteit zich niet uit tot die zaken.
  4. De consument dient te allen tijde de (veiligheids-)voorschriften en aanwijzingen van Helco Beheer B.V. op te volgen. In het bijzonder, maar niet uitsluitend, het handhaven van de voorgeschreven regels van de bedrijfslocatie.
  5. Helco Beheer B.V. staat niet in voor zaken en werkwijzen die op uitdrukkelijk verzoek en instructie van de consument zijn toegepast, mits Helco Beheer B.V. op mogelijke nadelige gevolgen heeft gewezen. Goed vakmanschap van Helco Beheer B.V. kan meebrengen dat hij kan weigeren bepaalde opdrachten uit te voeren.
  6. Als Helco Beheer B.V. na een beroep op conformiteit door de consument zaken vervangt, worden de vervangen zaken eigendom van Helco Beheer B.V. zonder dat de consument aanspraak op een vergoeding kan maken. Voor de beoordeling of de zaak voldoet aan de conformiteit stelt de consument aan Helco Beheer B.V. de betreffende zaken ter beschikking (garantieclaim).
  7. Helco Beheer B.V. staat niet in voor schade en gebreken die na de levering van zaken of uitvoering van werkzaamheden zijn ontstaan als gevolg van een ander dan normaal gebruik dat niet is overeengekomen, van ondeskundig gebruik of van gebrek aan zorgvuldigheid, of die het gevolg zijn van veranderingen die de consument of een derde aan het geleverde heeft aangebracht.

 

Artikel 9 Betaling

  1. Betaling dient contant te geschieden bij het inleveren van het voertuig, tenzij schriftelijk of elektronisch anders is overeengekomen. Onder contante betaling wordt mede verstaan bijschrijving op een door Helco Beheer B.V. aangegeven bankrekening op het tijdstip van levering of betaling, door middel van door banken erkende vormen van elektronisch betalen (pinnen).
  2. Helco Beheer B.V. kan bij een reguliere stalling (per maand, per half jaar, of per jaar) de consument verplichten tot vooruitbetaling van de overeengekomen prijs.
  3. In het geval de consument een bestelling met Helco Beheer B.V. overeengekomen is van uitzonderlijke zaken, onder andere maar niet beperkt tot haal-en brengservice, bandenservice en onderhoud service, kan Helco Beheer B.V. de consument verplichten tot een volledige vooruitbetaling van de overeengekomen prijs.
  4. Helco Beheer B.V. garandeert terugbetaling van vooruitbetaalde bedragen in alle gevallen waarin de leveringsplicht niet wordt nagekomen door een oorzaak die voor rekening en risico van Helco Beheer B.V. komt.

 

Artikel 10 Niet-tijdige betaling

  1. De consument is in verzuim vanaf het verstrijken van de overeengekomen betalingstermijn (fatale termijn). Helco Beheer B.V. zendt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de consument de gelegenheid binnen 10 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen. Als contante betaling bij aflevering is overeengekomen kan Helco Beheer B.V. in bijzondere situaties uitstel van betaling aan de consument verlenen. De consument is dan wettelijke rente verschuldigd over het niet contant betaalde bedrag voor de periode beginnend vanaf het verleende betalingsuitstel tot het moment van volledige betaling.
  2. Als de consument na het verstrijken van de betalingsherinnering nog niet heeft betaald, dan heeft Helco Beheer B.V. het recht de wettelijke rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de oorspronkelijke betalingsdatum.
  3. Alle door Helco Beheer B.V. redelijkerwijze te maken redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte komen voor rekening van de consument volgens de kantonrechter-staffel afgeleid van de Aanbevelingen van Commissie Voorwerk II.
  4. Bij verzuim van de consument kan Helco Beheer B.V. de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, schriftelijk ontbinden. In dat geval wordt de koop van zaken ongedaan gemaakt en is de consument verplicht al geleverde zaken aan Helco Beheer B.V. terug te geven onverminderd het recht van Helco Beheer B.V. tot het vorderen van schadevergoeding.

 

Artikel 11 Overmacht

Onder overmacht wordt verstaan al hetgeen daaromtrent in de wet, rechtspraak of verkeersopvatting wordt begrepen, derhalve alle van buiten komende oorzaken die de normale nakoming van een verbintenis verhindert en waarop Helco Beheer B.V. geen invloed kan uitoefenen.

 

Artikel 12 Eigendomsvoorbehoud en retentierecht

  1. Alle in het kader van een overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van Helco Beheer B.V. totdat de consument al hetgeen hij op grond van de overeenkomst is verschuldigd volledig heeft betaald.
  2. Zolang het eigendom van de afgeleverde zaken niet op de consument is overgegaan, mag deze de zaken niet verpanden of andere zekerheidsrecht op deze zaken vestigen.
  3. Helco Beheer B.V. kan zaken van de consument onder zich houden als de consument tekortschiet in de voldoening van een opeisbare verplichting. Ook voor opeisbare vorderingen van eerdere stallingen en/of werkzaamheden aan hetzelfde voertuig kan het retentierecht door Helco Beheer B.V. worden ingeroepen. Redelijke kosten voor het uitoefenen van het retentierecht, zoals stalling na beëindiging van de overeengekomen looptijd en verzekering, komen voor rekening van de consument.

 

Artikel 13 Niet-nakoming van de overeenkomst

  1. Als één van de partijen een verplichting uit de overeenkomst niet nakomt, mag de wederpartij de nakoming van de daartegenover staande verplichting opschorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.
  2. Helco Beheer B.V. heeft het recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de consument in staat van faillissement wordt verklaard, voorlopige surseance van betaling aanvraagt, een verzoek tot toepassing van de wettelijke schuldsanering doet, of de consument door beslaglegging, ondercuratelestelling of anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn vermogen of delen daarvan verliest.
  3. Als één van de partijen de overeenkomst niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.

 

Artikel 14 Aansprakelijkheid

  1. Helco Beheer B.V. is aansprakelijk voor de aantoonbare schade welke tijdens de uitvoering van de overeenkomst aan het voertuig van de consument wordt toegebracht en die te wijten is aan nalatigheid van Helco Beheer B.V., zijn personeel of door hem ingeschakelde derden. De consument is verplicht deze schade zo spoedig mogelijk na ontdekking bij Helco Beheer B.V. te melden. De consument is verplicht om binnen redelijke grenzen schade beperkende maatregelen te treffen.
  2. De consument is tegenover Helco Beheer B.V. aansprakelijk voor schade die door een aan de consument toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt (lekkage van olie, chemisch toilet ed.). De consument die zijn/haar voertuig op het terrein of in de gebouwen van Helco Beheer B.V. zelf bestuurt, is aansprakelijk voor alle schade die door de consument als bestuurder wordt veroorzaakt.
  3. Gasflessen en andere brandgevaarlijke stoffen/middelen dienen verwijderd te worden van het voertuig alvorens het voertuig bij ons af te leveren. De consument is tegenover Helco Beheer B.V. aansprakelijk voor schade schade aan ons pand en/of andere voertuigen, die blijkend na onderzoek door dergelijke middelen zijn ontstaan.

 

Artikel 15 Klachten

  1. De consument moet zo spoedig mogelijk na levering van zaken of uitvoering van diensten onderzoeken of Helco Beheer B.V. de overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven bij Helco Beheer B.V. schriftelijk worden ingediend, nadat de consument de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de consument zijn rechten ter zake verliest.
  3. Na het uitvoeren van een service aan een voertuig staat terstond vast of die opdracht al dan niet correct is uitgevoerd. Voor deze opdrachten geldt dat een klacht uiterlijk binnen drie dagen na aflevering van het voertuig aan de consument bij Helco Beheer B.V. moet zijn ingediend.
  4. Bij een tijdig ingediende klacht stelt de consument Helco Beheer B.V. in de gelegenheid onderzoek te (laten) doen naar de gegrondheid van de klacht. Bij een terechte klacht verleent de consument aan Helco Beheer B.V. een redelijke termijn voor herstel of vervanging van de verrichte dienst of de geleverde zaak.
  5. Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat een geschil dat (op termijn) vatbaar is voor bemiddeling.

 

Artikel 16 Slotbepaling

Individuele afwijkingen van deze algemene voorwaarden moeten schriftelijk of elektronisch, tussen Helco Beheer B.V. en de consument worden vastgelegd.